Hautapaikkojen ja hautauksen hinnat sekä haudan hallinta-ajat

Hautapaikka luovutetaan kuolemantapauksen yhteydessä. Hautapaikkaa ei voi varata etukäteen.

Hautapaikka on maksullinen. Haudan hallinta-aika on 30 vuotta viimeisestä hautauksesta. Kun hallinta-aika päättyy ja sitä halutaan jatkaa (muutoin kuin hautauksen yhteydessä), on maksu arkku- tai uurnahautapaikkamaksu. Hallinta-aikaa voidaan jatkaa muuten kuin hautauksen yhteydessä vähintään 10 vuotta ja enintään 30 vuotta.

Hautapaikka vaatii hoitamista, kuten nurmikon leikkuuta ja hautakukkien istutusta. Omaisten on nimettävä hautaoikeuden haltija, joka vastaa haudan hoidosta ja edustaa omaisia hautaa koskevissa kysymyksissä.

Poikkeukset hautapaikkojen maksuissa:

• Hämeenlinnassa kirjoilla oleville rintamatunnuksen saaneille henkilöille ja heidän puolisoilleen tai leskille myönnetään maksuton hautapaikka 30 vuoden ajaksi, eikä hautausmaksua peritä.
  • Alle 1-vuotiailta lapsilta ja kuolleena syntyneiltä lapsilta peritään vain hautapaikkamaksu.
  • Ainaishaudaksi luovutetuista haudoista ei peritä hautapaikkamaksua.

Hautapaikkojen koot

Hautapaikkoja on eri kokoisia ja niiden koot löydät alta hinnastosta.
Jokaisella hautausmaalla on käyttösuunnitelma, jossa on hautojen luovuttamista koskevia rajoituksia.

Vainajan säilytys

Seurakunta säilyttää vainajaa yhden kuukauden ajan maksutta. Jos vainajaa säilytetään pidempi aika, on säilytyksen hinta 30 euroa jokaiselta alkavalta viikolta.

Hautaushinnasto 1.1.2024 alkaen

Hinnaston vahvisti yhteinen kirkkovaltuusto 14.12.2023, § 53.

Hautapaikkamaksut

Arkkuhaudat (30 vuotta) HML / euroa Ulkopaikka-
1 hautapaikka (1,0/1,2 x 2,5 m), syvyys 1,5 m * 120 euroa 380 euroa
1 hautapaikka (1,0/1,2 x 2,5 m), syvyys 2,1 m 210 euroa 730 euroa
2 hautapaikkaa (2,0/2,4 x 2,5 m), syvyys 1,5 m * 240 euroa 760 euroa
2 hautapaikkaa (2,0/2,4 x 2,5 m), syvyys 2,1 m 350 euroa 1150 euroa
alueilla, missä aluspalkki (1m) 50 euroa 50 euroa

Hämeenlinnassa kirjoilla oleville rintamatunnuksen saaneille henkilöille ja heidän puolisoilleen tai leskille myönnetään maksuton hautasija 30 vuoden ajaksi, eikä hautausmaksua peritä.

Hämeenlinnalaisilta sekä ulkopaikkakuntalaisilta alle 1-vuotiailta lapsilta ja kuolleena syntyneiltä lapsilta peritään vain hautapaikkamaksu.

*) Hautausmaan käyttösuunnitelmassa matalahautaukseen tarkoitetuilla alueilla sekä syvähautaukseen soveltumattomilla alueilla.

Uurnahaudat HML / euroa Ulkopaikka-
uurnapaikka (1,0 x 1,0 tai 0,5 x 1,0 m) 75 euroa 210 euroa
uurnapaikka (1,0/1,2 x 2,5 m) 120 euroa 380 euroa
muistolehto 60 euroa 80 euroa

Hautauspalvelumaksut

HML ja ulkopaikka-
arkkuhautaus 400 euroa
uurnahautaus 125 euroa
muistolehto 85 euroa

Hautauspalvelumaksu sisältää: Haudan avauksen, peiton, kunnostus-/viimeistelytyöt ja hallinnon. Kivityöt eivät kuulu hintaan, niiden veloitus työtuntihinnoittelun mukaan.

Tuhkaus

HML / euroa Ulkopaikka-
tuhkausmaksu 235 euroa 445 euroa

Muut maksut

HML / euroa Ulkopaikka-
vainajan säilytys arkussa
yli kuukauden *

muistolehdon nimilaatta 70 euroa 70 euroa
henkilötyötunti 55 euroa 55 euroa
konetyötunti, sis. kuljettaja 105 euroa 105 euroa

Seurakuntayhtymälle luovutetun haudan muistomerkin poisto on maksuton.

*) Vainajan säilytys on maksuton yhden kuukauden ajan. Ylimenevältä ajalta säilytysmaksu on 30 euroa jokaiselta alkavalta viikolta, jos vainajaa säilytetään muusta kuin viranomaisluonteisesta tai seurakuntayhtymästä riippuvasta syystä.

Kirkon tai kappelin vuokra

Hämeenlinnan seurakuntayhtymän seurakuntalaisille veloitukseton.

muun ev.lut. seurakunnan jäsen 150 euroa
ei ev.lut. seurakunnan jäsen 250 euroa

Seurakuntasalin vuokra muistotilaisuuteen

Katso tilavarausten käyttöehdot ja hinnasto.

Muualla verkossa

Polku kuolemasta hautaanLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Janakkalan seurakunnan sivuille koottu tietopaketti hautausjärjestelyistä. Tarkasta hautaukseen ja hautapaikkaan liittyvät ohjeistukset oman seurakuntasi sivuilta.