Haudan hoitaminen

Haudan hoitaminen kuuluu hautasijasta vastaavalle henkilölle, joka usein on vainajan lähiomainen. Haudan hoitamiseen kuuluu muun muassa sen siistiminen ja mahdollisten kukkasten hoitaminen.

Haudan hoidon voi myös ostaa

Jos asut kauempana tai koet muutoin haudan hoitamisen työlääksi, voi seurakuntayhtymä huolehtia haudan hoidosta. Alta näet mitä haudan hoitoon kuuluu ja mitä se maksaa. Hoitosopimuksen voi tehdä vuosittain tai viideksi vuodeksi. Voit tilata haudalle hoidon aina kesäkuun puoleen väliin saakka. Haudan hoito aloitetaan vasta, kun maksu on kirjattu seurakuntayhtymän haudanhoitotilille.

Ennen tilattujen hoitojen aloittamista on omaisten huolehdittava siitä, että haudalla olevat muistomerkit ja muut kivilaitteet on turvallisesti asennettu paikoilleen. Hautamuistomerkin oikaisusta huolehtivat omaiset.

Haudanhoitokausi on 10.6.–30.9.

Haudanhoito sisältää kesäkukat tai perennat, haudanpinnan siistimisen, kukkien hoidon, lannoituksen ja kastelun sekä kukkien poiston hoitokauden lopussa.

Hoidon loputtua perennat saavat jäädä haudoille.

Yhdessä kukkaryhmässä on viisi pientä, kolme keskikokoista tai kaksi isoa kukkaa. Kukkalajien ja värien valinnat tekee seurakuntayhtymä. Pääasiassa samaan osastoon tai riviin istutetaan samaa kukkalajia ja väriä. Kukat istutetaan kesäkuun kymmenennen päivän tienoilla (säävaraus) ja poistetaan hoitohaudoilta syyskuun lopulla.

Hautojen hoitoon liittyvissä asioissa ota yhteyttä oman seurakuntasi kirkkoherranvirastoon tai palvelutoimistoon.

Hoitokautta koskevia hoitosopimuksia ja tilauksia otetaan vastaan kesäkuun puoleen väliin saakka. Haudan hoito aloitetaan vasta, kun maksu on kirjattu seurakuntayhtymän haudanhoitotilille.

Hinnat 1.1.2024 alkaen

Hinnaston vahvisti yhteinen kirkkoneuvosto 30.11.2023, § 142.

Haudan peruskunnostus

Peruskunnostus peritään, jos hauta ei ole ollut kahtena edellisenä vuonna seurakuntayhtymän hoidossa tai pinta on jotain muuta kuin nurmikkoa tai hienoa hiekkaa/kivituhkaa. Peruskunnostusmaksu = kukka- tai perennamaan perustaminen ja haudan pinnan kunnostus.

1 metri 40 euroa 60 euroa
2 metriä 50 euroa 80 euroa
jokainen seur. metri 10 euroa 20 euroa
uurnahauta 30 euroa

Kesähoito 1 vuosi ilman seurakunnan kukkia

Haudan leveys
1 metri 90 euroa
2 metriä 100 euroa
jokainen seur. metri 10 euroa
uurnahauta 60 euroa

Kesähoito ilman seurakunnan kukkia sisältää: kukkapenkin perustamisen ja kastelun. Tarpeen vaatiessa kukkapesään asennetaan istutusallas. Hoitoon ei sisälly kukkien eikä pinnan hoitoa. Kastelu aloitetaan, kun hoitohautojen kukat on istutettu.

Kesähoito 1 vuosi kukkaryhmällä

Kesäkukkaryhmä: 3 kpl keskikokoisia tai 2 kpl isoja kukkia. Henkilökunta päättää mikä kukka keskikokoinen ja mikä pieni kukan kasvukoon mukaan.

1 metri 110 euroa 138 euroa
2 metriä 125 euroa 156 euroa
jokainen seur. metri 15 euroa 18 euroa
uurnahauta 70 euroa

Lisäpalvelut: Lisäkukkaryhmä 20 euroa (3 kappaletta keskikokoisia tai 2 kappaletta isoja kukkia).

Pensasaidan hoitoleikkaus sisältyy hoidon hintaan (tehdään juhannuksen jälkeen).

Kesähoito sisältää kesäkukat, kukkien hoidon, lannoituksen, kastelun, kukkien poiston syksyllä sekä haudan pinnan hoidon.

Määräaikaishoito 5 vuotta perennoilla

Perennaryhmä: 5-3 kappaletta pientä perennaa tai 3 kappaletta isoa perennaa. Seurakuntayhtymän työntekijät valitsevat perennat kasvuolosuhteiden ja kiven koon mukaan.

1 metri 490 euroa 613 euroa
2 metriä 540 euroa 675 euroa
jokainen seur. metri 50 euroa 62 euroa
uurnahauta 290 euroa

Lisäpalvelut: Lisäkukkaryhmä 45 euroa (5 kappaletta pientä perennaa tai 3 kappaletta isoa perennaa).

Perennahoitoon kuuluu monivuotiset perennat, istutus, kastelu, perennapenkin siistiminen ja maanparannus sekä haudan pinnan hoito. Haudalle ei voi istuttaa omia kukkia, jotta perennojen juuristo säilyy ehjänä ja elinvoimaisena. Hoidon loputtua perennat saavat jäädä haudoille.

Määräaikaishoito 5 vuotta kukkaryhmällä

Kesäkukkaryhmä: 3 kappaletta keskikokoisia tai 2 kappaletta isoja kukkia. Henkilökunta päättää mikä kukka keskikokoinen ja mikä pieni kukan kasvukoon mukaan.

1 metri 540 euroa 675 euroa
2 metriä 600 euroa 750 euroa
jokainen seur. metri 60 euroa 75 euroa
uurnahauta 320 euroa

Lisäpalvelut: Lisäkukkaryhmä 75 euroa (3 kappaletta keskikokoisia tai 2 kappaletta isoja kukkia).

Määräaikaishoito sisältää kesäkukat, kukkien hoidon, lannoituksen, kastelun, kukkien poiston syksyllä sekä haudan pinnan hoidon. Määräaikaishoitoa voi jatkaa vasta, kun edellinen hoitosopimus on päättynyt.

Muut palvelut

Henkilötyötunti 55 euroa / tunti.

Konetyötunti 105 euroa / tunti, sisältää kuljettajan.

Reunakivien poisto haudalta on maksuton.

Hautainhoitorahaston säännöt ja sopimusehdot.

Haudanhoitosopimusten yleiset sopimusehdot.