Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan uusista toimitiloista päätetään keväällä 2022

Hämeenlinna-Vanajan seurakunta tarvitsee uusia toimitiloja, koska toimitilat Rauhankatu 14:ssä on todettu pahoin vaurioituneiksi.

Uusien toimitilojen valintaan vaikuttavat Hämeenlinnan kaupungin kehitys, muiden seurakuntatilojen hyödyntämismahdollisuudet sekä visiot siitä, millaista seurakuntatyö on tulevaisuudessa. Hämeenlinnan seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto (YKV) päätti kokouksessaan 16.12., että päätökset Hämeenlinna-Vanajan uusista toimitiloista tehdään keväällä 2022.

Hämeenlinnan seurakuntien Yhteinen kirkkoneuvosto (YKN) asetti joulukuussa 2020 tilatyöryhmän, jonka tehtävä on etsiä uusia tilaratkaisuja Hämeenlinna-Vanajan seurakunnalle.

Kartoitustyön kohteena ovat olleet seuraavat tilat: Keskusseurakuntatalo (Rauhankatu), Poltinahon seurakuntakeskus, keskuskoulu, kaupungintalo, terveyskeskus, lääninhallitus, linja-autoasema, maanmittauslaitos, Hallituskatu 10 sekä Asemanseudun liike- ja toimistotila. Vahvimmilla ovat Ykköskortteli sekä omat tilat Rauhankadulla ja Poltinaholla.

Tilatyöryhmän työ perustuu Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan strategiaan. Työryhmän puheenjohtaja Riitta Hietanen korostaa, että seurakunta on läsnä kaupunkilaisten pyhässä ja arjessa.

- Pyhässä ollaan läsnä kirkoissa, kastetilaisuuksissa, häissä ja hautajaisissa, mutta ihmisten arkeen osallistuminen vaatii seurakuntaa sekä toimimaan että tarjoamaan levähdyspaikkoja siellä, missä ihmiset muutenkin ovat. Siksi tilan täytyy sijaita hyvien kulkuyhteyksien päässä, siellä, missä ihmiset liikkuvat.

Uusia tilaratkaisuja kartoitetaan ennen kaikkea toiminnan ja toimintojen saavutettavuuden näkökulmasta. On kuitenkin huomattava, että tilojen lisäksi ihmisiä kohdataan tulevaisuudessa yhä enemmän myös tilojen ulkopuolella. Kaupunkitilan ohella käytössä ovat luonto ja virtuaaliset tilat.

Tavoitteena oli päätösten tekeminen joulukuussa 2021. Koska mahdollisten kohteiden rakennusaikataulujen ja -kustannusten selvitys on vielä kesken, tilatyöryhmä jatkaa työtään maaliskuun 2022 loppuun. Vaikka projekti on suuri, Hietanen on toiveikas:

- Hyvä tästä tulee, kunhan saadaan kaikki palikat kokoon ja edetään hitaasti kiiruhtaen. Näin isossa asiassa ei saa, eikä voi tehdä hätäisiä ratkaisuja.

Hämeenlinna-Vanajan seurakunta toimii tällä hetkellä kolmessa toimipisteessä. Palvelutoimisto, perheasiain neuvottelukeskus ja uusi kokoontumistila Reskan Kulma sijaitsevat Hämeenlinnan torin laidalla, Sibeliuksenkadun ja Raatihuoneenkadun kulmassa (Raatihuoneenkatu 19). Diakoniakeskus palvelee Birger Jaarlinkadulla (Birger Jaarlinkatu 3) ja Kasvatustyö toimii Poltinahon seurakuntatalolla (Turuntie 34).

2021-12-16 21:50:27.0