Uuden seurakuntatalon paikka on selvillä, tuloveroprosentti pysyy samana

IMG_9862.jpg

Hämeenlinnan seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto päätti kokouksessaan 22.9. vuoden 2023 tuloveroprosentiksi 1,30%. Yhtymä varautuu lähivuosien suuriin investointeihin pitämällä veroprosentin edellisten vuosien tasossa. Sama tuloveroprosentti on ollut voimassa vuodesta 2014 alkaen.

Kuntien ja valtion puolella tapahtuvat verorakenteen muutokset hyvinvointialueiden toiminnan rahoittamiseksi eivät suoraan vaikuta seurakuntien toimintaan, sillä kirkollisveron muutokset ovat vapaaehtoisia seurakunnille.

- Kun pidämme nyt prosentin ennallaan, selviämme toivottavasti pidempään ilman veroprosentin nostoa, vaikka painetta siihen suuntaan tietenkin on. Meillä on kuitenkin alhainen veroprosentti verrattuna saman kokoluokan seurakuntiin, kertoo seurakuntayhtymän hallinto- ja talousjohtaja Ville Lehtonen.

Seurakuntayhtymän tilinpäätös on ollut edellisinä vuosina ylijäämäinen, koska poistoja on ollut vähän eikä suuria investointeja ole tehty kymmeniin vuosiin. Jatkossa poistojen määrä tulee kasvamaan johtuen isoista seurakuntataloprojekteista Lammilla ja kantakaupungissa.

Rauhankatu saa uuden seurakuntatalon

Samassa kokouksessa yhteinen kirkkovaltuusto teki myös päätöksen Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan uuden seurakuntatalon sijainnista. Pitkän ja perusteellisen prosessin jälkeen yhteinen kirkkovaltuusto oli valmis vahvistamaan uuden seurakuntatalon sijainniksi Rauhankadun. Uusi seurakuntatalo on siis tarkoitus rakentaa vanhan Keskusseurakuntatalon tontille.

- Uuden seurakuntatalon suunnitelmissa on mietitty vahvasti seurakuntatalon tilojen käyttöä tulevaisuudessa. Tarkoitus on rakentaa tontille seurakunnan tilojen lisäksi asuntoja ja muistakin tiloista tehdä sellaisia, että niistä voidaan tulevaisuudessa luopua, jos seurakunnan tilatarpeet pienenevät, kuvailee Lehtonen.

Luonnos uudesta seurakuntatalosta on jo olemassa ja kaavamuutos Rauhankadun tontille vireillä. Seurakuntatalon rakentamisen hankemuotoa aletaan myös selvittää.

Hämeenlinnan seurakuntayhtymän hallinto- ja talousjohtaja Ville Lehtonen, ville.lehtonen@evl.fi, p. 040 804 9402

2022-09-22 20:59:30.0